Newsletter

„Facebook Health” na tropie danych

„Facebook Health” na tropie danych o stanie zdrowia swoich użytkowników

Serwis CNBC podał informacje, że Facebook próbował pozyskać dane medyczne pacjentów dużych szpitali w USA. Informacje miały być następnie grupowane celem budowania profili tych osób zestawionych z wiadomościami o stanie zdrowia i sytuacji finansowej. Pracę nad projektem wstrzymano po ujawnieniu skandalu związanego z firmą Cambridge Analytica (CA), która niezgodnie z regulaminem Facebooka pozyskała z niego dane 87 mln użytkowników serwisu, a następnie użyła ich do celów komercyjnych. Afera CA na całym świecie wzbudziła obawy o to w jaki sposób Facebook podchodzi do problemów ochrony danych i prywatności, a zarazem o to jak z danych zgromadzonych na tej platformie korzystają inne firmy.

Jak wynika z informacji serwisu, jeszcze w ubiegłym miesiącu Facebook kontaktował się z „kilkoma dużymi instytucjami ochrony zdrowia”, w tym – z uczelniami medycznymi, celem podpisania umów o udostępnianiu danych. Choć informacje przekazywane przez szpitale miały być zanonimizowane, Facebook zaproponował użycie popularnej techniki tzw. haszowania celem łączenia zestawów danych o sytuacji ekonomicznej osób z informacjami z zakresu ochrony zdrowia.

CNBC zwraca uwagę, że gdyby projekt doszedł do etapu faktycznej realizacji, jeszcze bardziej wzmocniłby siłę pytań dotyczących tego, ile o swoich użytkownikach wie Facebook i w jaki sposób dane na ich temat mogą zostać użyte. W Nowym Jorku pracuje specjalny zespół „Facebook Health”, który – jak podaje CNBC – poszerza kontakty firmy w sektorze farmaceutycznym i medycznym, upatrując tam nowego źródła przychodów płynących ze sprzedaży powierzchni reklamowej w serwisie dysponującym ogromną bazą użytkowników z różnych grup demograficznych.

Polityka prywatności